tisdag, februari 17, 2009

Svabensverk


Satt o kolla gamla foton. Detta för att tevin bara visar repriser på vänner och jag är svintrött.
Hittade foton från oktober 2007. Svabensverk är grymt vackert. För Er som bor i andra delar av landet kan jag berätta att det ligger på gränsen mellan Hälsingland och Dalarna.
Det finns massa gamla hus där och det är sällsynt underbart där.
Inte för att man vågar gå ur bilen speciellt länge, lokalbefolkningen vet man inget om, men de fem minutern aman vågar är underbara.

Hela vägen mellan Viksjöfors och Falun är sjukt underbar. Man kan se nedlagda fabriker i både Tänger och Yttertänger. Kör man fel kan man hamna i Sundborn och där är Carl Larsson född. Inte konstigt han var en skum nationalist. Mkt udda samhälle.

Jag längtar ihjäl mig tills vägen är farbar igen. För Falun är inte kattskit inte.
Men man vågar inte åka där på vintern. Skitsmal skithal väg med massor av snö.
Jag såg en riktig björn där en gång, mellan Skålsjön o Svabensverk.

Snälla dumma vinter. SLuta nu.
Jag orkar faktiskt inte mer.
Jag vill mest bara lägga mig o gråta, så mkt hatar jag det
ge mig en sol som värmer och ja sol

4 kommentarer:

Bondhustrun sa...

Ja! Svabensverk är FANTASTISKT; jag har som du inte vågat gå ut ur bilen särskilt länge men jag tror att den där festivalen, Swing i Swaben, var rätt cool. Och Enviken! Denna rockabillyhåla!

Sleeping Cell sa...

När jag började i högstadiet så samlades c-klasserna (vi som kom från by-skolorna)på en veckas läger i Svaben.
Tanken var väl att vi skulle lära känna varandra.
Men visst är det vackert.

Btw. så har jag av misstag(eller dåligt omdömme) även hamnat på raggarträff i Enviken.

Anonym sa...

Makalöst vacker bild att börja dagen med. Tackar!

Anonym sa...

Vaddå inte vågar köra faluvägen när det är vinter?! Det är bara å gasa :)