fredag, februari 13, 2009

Danne Stråhed

Rörmokaren från Backarna. Mannen som sjöng i Wizex men numera har en grym solokarriär.

Denna fredag bjur jag på TVÅ låtar med Danne. Dessutom en bonuslåt med Trivs Med Brogrens

Först När en flicka talar Skånska: Lite Skånes nationalsång. Don Diego använder texten när han hyllar Malmö FF.

Fönsterkuvert Dannes bitande satit över Sverige. Kanske inte så himla bra, men hur ofta får man höra ordet Bängaloo.

Brogrens är mest kända för Vi Har Vart i Öja. Men deras i mitt tycke finaste låt är Bonnavägar, en känslig version av Take Me Home Country Roads.

MAnnen i Brogrens bor i Stora Herrestad, en ort utanför Ystad där Banjon styr. Kommunalpmapen heter Petor Banjosporre.
O tänk hur lätt The Great Pretender blir Tre Tänner

Proffsiga videos med låg budget är Brogrens kännetecken. Här är Räfsa o Rullebör: Notera särskilt tjejen längst till höger i inledningen. hennes dans går inte va för hackor.

Det var ungefär allt från Skånes Bildningsbyrå denna fredag.
Hao dei

1 kommentar:

Petter Malmberg sa...

Min granne som ofta spelade fönsterkuvertlåten, så ofta att jag kan texten trots att jag endast hört den genom väggen, har tyvärr flyttat.