onsdag, februari 11, 2009

Stefan Sundström / Charlie Engstrand

KLICKA HÄR så kan man lyssna på när Stefan Sundström och Charlie Engstrand sjunger Sentimentalsjukhuset.

Jag minns när jag hörde denna låt första gången. Jag jobbade i Malmö och det var maj månad 2000. Internet var ganska nytt då. Jag hade hört Västerbrokören och dyrkade dom. På deras sidan fanns en länk till Charlie Engstrand där man kunde köpa hans skiva Sentimentalsjukhuset, man kunde också ladda ner låten.
Det gjorde jag
O jag föll.

Det var så jävla bra. Så tung text.
Då började jag på allvar drömma om att bo i Delsbo.
Kunde se mig där i byn jag inte visste hur den såg ut.

Texten är helt otrolig.

Du säger att du mött din prins
Jag undrar om prinsar finns
o om dom isåfall får gå lösa på stan så där

Lägg mitt hjärta i en korg
på sentimentalsjukhusets trappa
Gå inte över dom klokas torg
där hjärtan i korgar är så lätta att tappa.

så dansar jag på dina bröllop
varenda gång du byter namn
skakar hand o gratulerar
när du rott nån ny i land

Fullständigt genialt, fullständigt hjärtskärande bra

Delsbo tillhör INTE Ljusdals kommun, det tillhör Hudiksvall. De e bra.
Jag har varit där. Lite som en meckaresa för mig.

Sommaren 2000 var denna sång en tröst i mitt liv. Det var en pissesommar. Fast ganska kul ändå. Midsommar hos Esse i Knislinge.

Men Tua flyttade.
Då var det enkelt att tänka på sitt eget hjärta i en tappad korg.
Så ont. Jag spelade sången den dagen Tua försvann. Det var i oktober. Sommaren var sen länge slut.
Tog ett bra tag till det blev sommar igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Yes, en väldigt bra låt. Vill veta mer om Charlie Engstrand, vart hittar man hans musik för det första, skulle bra gärna vilja höra orginalversionen av 'Sentimentalsjukhuset'. Sundström har vid upprepade tillfällen använt sig av Engstrand-låtar på sina album, exempelvis 'Haren' som återfinns på 'Fabler från Bällingebro'.

Konungen sa...

Skivorna går inte få tag i
Innan gick det att hitta dom på körens hemsida
www.vasterbrokoren.se
Lycka till i letandetr