fredag, februari 13, 2009

Roskildefestivalen

Att vara ung var att fara på festival.
Att vara på festival är lite som att spela en bra skiva samtidigt som kan slår sig själv hårt och ser till att bada i avföring. Detta kombinerat med enorma mängder alkohol.

Nu efteråt har jag svårt att förstå alla dessa tusenlappar som jag lagt på att festivala.
Hade kunnat köpa ett skitstort växthus för dom pengarna.

Men då var man ung. Jag var dessutom väldigt snygg och ganska ja mest va jag snygg.
Det var redan i februari det enda man tänkte på när man satt hemma hos Bemmie eller Suzan. Suzan hade egen lägenhet.
Festivalen skulle komma.
Lite som jordens undergång, fast bra. Man kollade bandbokningar och spekulerade. Detta var innan internet så man visste inte så mkt.

Sen åkte mandit
Det regnade
Man söp bort sina skor
Man missade det man ville se
Ett år i Roskilde, tror det var 91 flöt det en bajskorv utanför tältet.

Men.
Dylan
Iggy Pop
Kat Onoma
Motorhead
Mano Negra
Groupa
Debbie Harry
Thåström (typ 213 gånger)

Hur mycket bra som helst har jag sett. Bäst har alltid Roskilde vart. Roligast har det vart i kalla kalla Hultsfred.
Tandkrämsfester.
Galna skinheads
Jag stod längst fram o kolla på Laibach. Det var enormt mkt hailande då.

Här är bandlistan för 1990. Det var en underbar festival. Regnade bara lite. eller mkt då.
Kolla HÄR
1992 spelade ett ganska kasst band, dom hette Nirvana

Jag saknar det ibland.
Då tänker jag på den flytande bajskorven

O bland det bästa jag sett är Pigalle. Inte för att musiken är så där över sig bäst. men det var så oväntat.
Kanske ett par hundra i publiken. Minst 30 grader varmt. Bara jag som inte va fransman tror jag. O ett gung som jag sällan upplevt efter det. Jag och Fylle-D var på Taraf De Hajduks en gång i Malmö. Det här var nästan samma. Lite som att man fick turista i en annan värld ett tag.

Nu är det lunch, denna datastoppsdag.

Varje sommar när Roskilde börjar så är det ledset i min mage. Men som sagt. Flytande bajs. Skönt o slippa

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ledset i min mage också! 1990 var jag bland annat full och satt vänd åt fel håll under Dylans spelning.

Konungen sa...

Ja det minns jag
O Keso missade hela konserten