måndag, maj 04, 2009

When We Were Young


Att växa upp på åttiotalet var inte alltid lätt. Sällan det var lätt när jag tänker efter.
1984 gick det en gala från Montreux på tevin. Då var Bucks Fizz med. Dom spelade denna låten. Grymt bra. Notera gärna dom smidiga kläderna och njut av en bra låt HÄR

Det var nästan aldrig musik på tevin, minns måndagsbörsen tror jag med Jonas Hallberg. Där var Niels Jensen med och sjöng Klaustro Von Fobi. Man var liksom utlämnad till en statstelevision som var enbart ond.
Musik var farligt och fick bara åtnjutas sparsamt.
Sen kom Bagen med Cia Berg, men det var senare tror jag. Södra Station var bra.

Men man var liksom analfabet innan jag upptäckte Lilla Bommen. Söndagar klockan åtta. En timme av det mest spännande och frestande som fanns. Den andra världen som inte var Nosabyskolan och Kristianstad. En värld full av nånting jag inte riktigt visste var det var.

Man ville dit, jag kom dit. Men resan var lång och det var skitkassa popgalor från Tyskland med Scorpions och sån skit som styrde ens liv. Innan Lars Aldtman. Innan Lilla Bommen.

Låten är bra, men jag tyckte nog tjejerna var ganska snygga oxå. Inköpt på Domus i Kristianstad. Jag brukade cykla dit på söndagarna efter att ha lyssnat på Eldorado med han, ja va fan hette han? Kjell Alinge? Jag köpte inte så mycket, hade sällan pengar och utbudet var sämre än en ordinär shellmack nuförtin. Men jag minns ett inköp av Crime And The City Solution några år senare. En skiva som förändrade mycket.

Musik var stort då. Det är det fortfarande.

Jag gillade Bucks Fizz, eller denna låten då. Resten är ju skit.

3 kommentarer:

umos sa...

Hjälp. Vilket år vann Bucks fizz. Känner en fasa för att jag kan ha varit jordens tönt vid för hög ålder nu, för jag mimade till dem och jag är ju född samma år som du. Vi är ju LIKA GAMLA du och jag. vi är ju 38. Trettioåtta.

Visst dansade de kjolarna av sig!?

Konungen sa...

Makin your mind up. Jag gissar på 79 eller 80

umos sa...

I så fall var jag 8 ellr 9 år och då får man mima utan att vara en tönt.