söndag, januari 25, 2009

Snökaos, pau rektit






















Ja vad ska man säga.
Jag är från Skåne.
Vi har snö där ibland. Då är det kaos, sen smälter den bort.
Två veckor för tre år sen låg snön.
Då blåste den ändå mest bort
Skotta är ett ord, inte något man gör, inte i Skåne

Det snöade en del igår. Vi satt inne och njöt. Maten var god
Chili med massa gott i.

Vi sov länge idag, men stördes av grannens traktor.
Halv elva är man uppe och jag kan ärligt säga att jag inte trodde mina ögon.
Snö i massor o inte har det slutat snöa, det råsnöar.
Kaos.

Kommunen har sparkrav så inte plogar man på söndagar.
Att ha hus är att skotta, att ordna saker. Allt osm jag är kass på.
Tur då att mitt livs kärlek är en handlingens kvinna.
Raskt drack vi kaffe och ut o skotta.
Trappen är full av is för den har vi struntat i innan.
Med ett maniskt skratt tog binni bort all snö
På bilen som ni kan se låg det 60 centimeter vit fasa. Ett helve o få bort. Hade vart enklare om man haft sopen. Men sopen lade jag på marken nån gång innan jul, trodde inte det skulel snöa mer. Så jag skottade även bilen.
Gatan var full av snö.
Vi slet en timme.
O vet ni, vi klarade det också.
Jag tycker personligen att vi är bra på att ha hus, jag gick vilset o letade skyffel på baksidan, i min fantasi äger vi en stor snöskyffel, det gör vi inte, men snö upp till snoppen hade jag allt.

Nu är det lokalradio om fyra minuter jag ska lyssna.
Hade detta vart i Skåne hade det varit undantagstillstånd.
Det hade varit strömavbrott i hela skåne.

Jag minns när Gudrun kom och jag åkte till akuten med min arm som var större än en trädstam, jag bara vände. alla var skadade. Ingen ström på 20 dar
Här tar men en snus och så skottar man som fan, sen tar man skojtern till statoil.
Vi var tvungna att tanka o höll på att bli påkörda, sen fastnade vi i snön

Tror jag ska gå o sätta lite penseer och drömma om rosor och sol.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bilderna på missarna i fönstret är kanon.