torsdag, januari 22, 2009

The Nykels

Det var på den tiden jag bodde på Kristianstadsgatan. I lägenheten ovanför våran flyttade det in en familj och sonens traktor som han körde mkt med. Mest på nätterna.
Familjen visade sig vara underbar, det var Richard, Gabriella och Walter.

Richard var popstjärna, mest känd för att ha streakat backstage i Hultsfred samt ha fått Arbetsförmedlingen att betla en lansering i Japan för bandet vars namn jag nu glömt. Two Sheds?

Richards kompis Karlsson gick på Konsthögskolan i Malmö tillsammans med andra kul existenser. Han fick ett stipendium som han utnyttjade tilla tt skapa ett band: The Nykels.

Första spelningen var på vernisaget för utställningen The Nykels, där satt Richard o spelade trummor på ett hembyggt trumset samtidigt som han vrålade
I AM ART. ART I AM. En mkt bra dokumentär om sig själva hade dom också gjort

Skivan kom och är en klassiker.
100 people in London can not be wrong: Fuck The System
skivan innehöll låtar som It was a fight. Tha Cash och annat, Allt var totalt vansinne.
Singeln efter skivan hette Gustav Vasa Was A Fucking Rebel. Tuas mamma gjorde videon. Där kom sanningen fram Gustav Vasa lever och har ett Lo-Fiband i Trelleborg

Ett antal spelningar hann dom med. Bla på Malmöfestivalen.
Kaos och tumult och ett visst inslag av fylla kantade live-karriären som blev ganska kort.
Efter en spelning i Lsottsparken yttrades de berömda orden "Ni kommer aldrig att spela i Malmö igen" av nån humorbefriad pellejöns.

Richard fick en Hilbert och började odla akvariefiskar ihop med Karlsson
Sen flyttade dom till löddeköping och ja jag flyttade också

Givetvis har dom en SPÄJS
Lyssna lite vet jag.

Det var fina år i altl kaos där 97. Mkt konst. Mkt art. Mkt alienation

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag minns banne mig den där låten... "Gustav Vasa Was A Fucking Rebel". Den var till och med bra. Tyckte jag då iallafall. Nu vet jag inte.

Konungen sa...

Den håller helt ok
Trelleborg är allt för sällan omnämt i pophistorien

Anonym sa...

I am no longer ceгtaіn the place you aге gettіng your info, but good
topic. I needs to spend а while learning muсh more or understanԁing more.
Thаnks for magnificеnt info I used
to be ѕearching for this іnfo fοr my mіssion.


my blоg poѕt ... v2 cigs reviews

Anonym sa...

Most increased info scan instruments can converse with other brand names in generic mode.
Not each vehicle trouble desires a mechanic's attention.

my blog http://www.isleofwightfacebook.co.uk/