tisdag, januari 27, 2009

Budget i balans

Jag älskar min fru.
Därom råder inga tvivel.
Vi lever ett bra liv tillsammans med mycket god mat och grädde.
Vi har ett hus och två katter.
Vi har sedan idag också en budget.
En hushållsbudget, detta är vuxet.
Igår som var fattig kväll innan lön gjorde vi en lista på det som måste handlas.

Kattmat, köttfärs. Katterna måste ha lite köttfärs annars blir deras päls ful
O tonfisken är god faktiskt fast dom skriver att det BARA är för katter.
Torrfoder kan man också dela på fyra.

Att ha en budget med denna fru innebär att man på öret räknar ut hur mkt pengar man har VARJE dag, sen handlar man på måndag och torsdag.

Idag tex vill jag köpa smör, men smöret passar inte in i pengarna. Så det får vi handla på torsdag.

Smör för 24 spänn. Vi ska ha miniräknare med oss och hänga med alla andra pensios i köttdisken.
O köper man pizza en dag får man äta bönor nästa dag.Konsekvens.

Följande mail fick jag just

MATBUDGETTÅGET GÅR NU, SKA DU HOPPA PÅ ELLER INTE??
Jag har löst biljetten.Nu ska jag gå o köpa två liter cola och en snus

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker mig minnas en alldeles särskild inköpslista.

Anonym sa...

jag räknar ut vad vi har per vecka, inte dag. och vi kommer inte använda miniräknare vid själva handlingen. Huvudräkning är den metod som kommer att tillämpas. Det finns en liten möjlighet att vi kan köpa smör utan att överskrida dagens budget. man får se. det är lite spännande inför dagens ICA-besök.

Anonym sa...

yeah right att ni kommer att klara det;P

Anonym sa...

Yey, är man i stort sett tvingad att handla på en av Sveriges dyraste ICA-butiker krävs både budget och avancerad huvudräkning!