onsdag, oktober 29, 2008

Malmö förr i tiden



Det var på den tiden Bemmy bodde på Simrishamnsgatan


I världens orakaste lägenhet, den hade liksom inga former. Men ack så snygg var den.


Vi brukade ha Herrmiddagar


Ett glatt gäng herrar som handlade mat. Denna mat behandlades sedan som i kockduellen.
Jag minns den bästa kvällen


Vi köpte en entrecote i bit, ancho-chili, lime o palsternacka


Vi friterade palsternackan och serverade den till ugnstekt entrecote som vi liksom gjorde rostbiff av


Sen dansade skagget och jag med stolar och vi lyssnade på hårdrock.


Ett antal omgångar fortuna spelade vi också


Jag fick 500 en gång
Det var en stor dag

Nedanför Bemmys lya fanns galna gubbens bempbutik
Han sålde bemp som han hävdade smakade lammstek
Galna gubben var från början en turkisk författare som hamnade i onåd, han kände Yasar Kemal.
Fint att vi utnyttjar kompetensen hos våra nya svenskar.
en gång så dansade en ung man vi kan kalla honom Bem-My sköldpaddan hos galna gubben

Det var tider de

4 kommentarer:

Bondhustrun sa...

Fortuna! Det är ju skitroligt, min mormor och morfar hade också ett. Nu är det dock borta men jag tänker kanske köpa ett i julklapp till mina barn. Istället för ett Wii. Då blir de nog glada, hahaha.

Anonym sa...

Du har lyckliga barn du
Dom kommer tacka dig
senare
/Johannes

Anonym sa...

Ack... Minnen, minnen!

Anonym sa...

Fortuna borde alla ha. Och sånt där labyrintspel.