fredag, oktober 03, 2008

Friday im in love

Fredagslåtar
Vilka finns
Dags att supa med Mörbyligan
Ikväll ska vi sprängas med Stockholms Negrer.

Det var alla jag kan komma på. Den o så en från teviserien Fame när Danny sjöng Friday Night´s gonna be alright
Men den är ju inte så bra

Stockholms negrer är ett av de mest underskattade banden. Minns radioprogrammet Änubah när dom spelade Ät Skit och Sieg Heil.
Det är dom mest provocerande låtarna på en skiva som annars är helt fantastisk. Den vita apan.

När jag nu letade efter Änubah! på Google hittade jag Nevskij Prospekts hemsida
är det nån som minns dom
kom en mini-LP 87 tror jag. min bror har den.
Den är ganska långsam o ganska kass.
Klicka in er o lyssna på hur åttiotalet lät i Sverige
Fan va dåligt alla skulle må. Det är fint.
Jag hade en kasett med Nevskij Prospekt på ena sidan. Live från Göteborg. Dom läste dikter o typ jojkade
på andra sidan var det Ladomir, också dom otroligt bortglömda. Spelar fortfarande och konserten kan man ladda ner på www.ladomir.se
Gör det vet ja

Andra band som jag vagt minns är Fem Snabba, Nina Letar Ufo, Twice A Man.
Fan det var härligt att växa upp under Lilla Bommens regim

När Palme begravdes höll Lars Aldman ett brandtal om svinen i Örgryte som inte hade flaggan på halv stång. Sen spelade han Har vi inte grävt för många hål med Babylon Blues
bra musik och politik. så ska det va
Leve Lilla Bommen
leve Göteborg

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha, jag fattade aldrig varför jag fick det där SMS:et men nu kanske jag fattar lite mer. Kanske. Lilla Bommen, där kan man beskåda ett torn som kallas Läppstiftet. Man kan också årskryssa silltrut i mars, det har jag gjort två år i rad. Leve Lilla Bommen.

Petter Malmberg sa...

Det var en fullängdare.
En stor besvikelse.
På Gasverksgatan hörde jag en gång en granne spela skivan - vilket jag tyckte var lite underligt.

Petter Malmberg sa...

Jag kollade i skivhyllan och det var en mini.
Den bara kändes lång.
Kom 1989 konserten på ditt band var från 87.
Du hade en affisch med dem om jag minns rätt.

Anonym sa...

Ärligt talat. För att återknyta till fredagstemat. Man får verkligen inte glömma Nationalteaterns gamla slagdänga Livet är en fest i det sammanhanget. "Fredagskvällen bubblar, det är blodet, man är kåt..."