söndag, januari 23, 2011

Piri Piri

Förutom att det låter kul: Smaka på orden, Piri Piri så är det gott
Lite bortglömd krydda faktiskt.
Så varför inte slå ett slag för dessa torkade pungar, kul ord det med
Man kan odla Pirir Piri men på alla chilibloggar jag sett så gör ingen det så det är nog inte lönt att försöka.

Men skit samma, ett recept jag fått av min far:

Ta två klyftor vitlök lite charlottenlök och två PUNGAR piri piri och fräs ganska hårt i massa olivolja
Salt och peppar en halv citron o så i med räkor som får bli varma, inte mer.
Servera med färsk pasta och riven parmesan
Starkt, men smakar gudomligt
Förutom räkskalandet snabbt och enkelt

3 kommentarer:

svärmor sa...

Låter väldigt gott.

Anonym sa...

Jag minns när jag skaffade första piri piri burken, det var i lilla kvarters ICAN i Emmaboda och minsann vad het den var för ovana, sedan var det att lära sig dosera, smaken är underbar, i lagom mängd, det är jobbigt att va tvungen att torka pannan timme efter timme. E

Anonym sa...

Fast, bäst var buljongen kokad, ja, sjuden, på räkskalen, först frästa i smör och olja med pirriga piri piri, och en kvarts liter vätska per ätande, gärna en liten del vitt vin, och lite krossade tomater, gärna fenkol,.
endast fantasin stoppar, fina bitar fisk naturelment. E