tisdag, mars 10, 2009

Stockholms Negrer



Stockholms Negrer är liksom så underskattade. Dom blev nån symbol för invandrare i tevisofforna och ingen lyssnade på deras utsökta musik.
Kanske lite provocerande med låtar som Fy Fan Svenska flicka, ät skit, sieg Heil o Knark är gott.

Men va fan. Musik ska ju va kul också.

Skivan Den vita Apan med just Sieg Heil och jag letar efter min mamma och Negerleksak o massa andra bitar är en av dom bättre svenska skivorna tycker jag nog.

Deras cover av Hjärtan slå får Tant Struls orginal att blekna lite. Sån smärta han vrålar ut Alonzo
sen 89? kanske 90 kom skivan Kärlek. Den är magiskt bra, höjdpunkten är Min Prinsessa som handlar om att Alonzo ska träffa ungen sin

Sen blev Alonzo Mona Sahlins sprattelgubbe o inkallad i tevi så fort invanring diskuterades. efter det reklamare.

Jag önskar att han kunde börja spela igen.

Men det verkar inte så.
Just låten kärlek finns på deras SPÄJS
Klicka in dig o njut av svensk musikhistoria

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stockholms Negrer var bra på en hel massa sätt. Ibland kan jag bli stum av beundran över Alonzos sång. Den artikuleringen, den fraseringen och den rösten. Ett av de absolut bästa exemplen på hur svenska språket de facto KAN kombineras med rockmusik.

Fanta sa...

skitbra band, helt klart. Brutal Disciplin är riktigt bra

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_Negrer