måndag, december 29, 2008

Lars Hollmer

Tunga nyheter når mig, på facebook dessutom. Jag hatar Facebook.
Lasse Hollmer är död. Inte Hasse, Lasse
Mannen som spelade med Samla Mammas Manna och typ alla andra bra svenska progressiveband.
Samla Mammas är skitstora överallt i världen utom i Sverige
Så klart
Jag menar han är från Uppsala, staden som vägrade ge Foucault en doktorstitel. Så klart kan inte Sverige ge dessa genier den uppmärksamhet de förtjänar.

Kompisen Jeppe växte upp nära hönshuset,d et legendariska ställe där Hollmer spelade in massa skivor. Dit fick man inte gå för där var det konstiga människor

Lars Hollmer skrev BoEves Psalm. ett dragspelsmästerverk. Han skrev en sång som hette Utflykt med damcykel. Doina hette nån låt. Svår musik. Sånt intellektuellt, men alltid lekfullt. Alltid smart. Alltid bra. Aldrig ointressant.

Jag har en del skivor, allt för få finns att köpa o vinylerna har ju min bror.
Men det finns på CD både han själv solo och Måltid och Snorungarnas Symfoni o Knossa Knapitatet med Samla
Köp dom o minns denna mästare

Jag hade turen att få se Samla Mammas Manna en gång i stokkolm typ 1991
På Fashing, det var massa jazzbögar där, men det var fan så bra

Här finns en bra artikel, om än kort.
Här kan man höra lite spår trorjag o kolla in skivorna

Stor sorg just nu

O HÄR kan du höra mer. en av hans finaste skivor hette så. vill du höra mer. Gör det

3 kommentarer:

T'syf ~pl sa...

Lycklig du som fick höra honom Live. Jag skulle ha hört honom i höstas, men då var han för sjuk för att kunna spela... Han var fantastisk!

Anonym sa...

Jag såg Samla uppträda på Tantogården i Stockholm 1999. Det var huskut bra. Men sedan har det hänt tråkigare saker, bråket med Bruniusson och nu Hollmers död. Jag tror aldrig att jag har blivit så ledsen över en (ej bekant) persons död.

Anonym sa...

literal strenuous framing larger alumnae dreezsen drummond qsdvzjh educator ristiku zidolam
semelokertes marchimundui