söndag, september 11, 2011

Malmö förr i tiden TOLV

Jag började med en närmast manisk nyfikenhet att handla på Möllevångstorget och affärerna runt Möllevångstorget.
Torghandeln var underbar då och är det än. Hoppas jag.
Man kan köpa allt på Möllevångstorget. Allt allt allt
Saxtorps Potatis var en affär på Ystadsgatan.
Där var nåt maffiakrig med den affären inblandad
Den drevs av en galant dam i 50årsåldern och hennes man
Dom sålde potatis, hörs på namnet och utländska grejer.
Jag handlade och handlade.
öl sålde dom också
O konserver
Det fann kinesiska affärer där inget stod på svenska, har köpt mkt konstigt där
Det fanns tre köttaffärer, halal o sånt.
Billigt kött
Billiga korvar.
Jeppe och ja brukade köpa varsin Pustakorv (stark så man sket blod) o äta i ett franskbröd.
Till detta drack vi Purkmistr en tjeckisk mörk öl
Jag var i Växjö en gång 1999 på intervju och passade då på att köpa all Purkmistr dom hade på bolaget där.
Den va alltid slut i Malmö. Vi hade kollat upp det på systembolagets hemsida. Internet var ganska nytt då, så vi kände oss skitatuffa
Jag tog inte jobbet i Växjö, jag valde Söderköping istället, men det är en annan historia.

Möllans ost hette en liten butik som öppnade bredvid Saxtorps Potatis, det är sveriges mest kända osthandel nu
Då var den lika liten som Kafe Rost i edsbyn
Där upptäckte jag osten.

Mitt liv hade varit fattigt om jag inte bott vid Möllevången.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mmmm, Saxtorps potatis. It's all coming back to me. Har inte tänkt på Saxtorps potatis på tio år. Nu gör jag det.