söndag, september 04, 2011

Malmö förr i tiden FEM

Bokrean var en stor händelse förr i tiden
Boklådorna reade ut sina lager. Nu för tiden är det bara skit, vet inte ens om den finns kvar
Ett år, kan ha varit 1983 kanske åkte mamma och jag till Malmö på sportlovet då det var bokrea.
Vi bodde i Kristianstad och tåget stannade i Önnestad, Vinslöv, Hässleholm, Höör, Elsöv. Lund och Malmö
Önnestad slutade tågen stanna i mitten av åttitalet kanske. Vinslöv för några år sen.
En gång för sex sju år sen hoppade Claes Malmberg av i Vinslöv, det var udda.

Skit samma.
Jag gick i kanske femman, tror det var femman så det var nog 83.
Hansa Companiet var på dent iden NK precis som i Stockholm
Hag hittade en bok om alf Sjöberg.
Vi åkte snabbt upp till farliga farliga Möllevångstorget, fast det är nog en efterkonstruktion
Vi gick helt klart på Saluhallen. P den tiden var den en saluhall.
O sen gick vi och åt pizza på Lilla Torg, Victors lokaler.
Mamma köpte med svamp, jag med skinka, o man fick små kuvert med Oregano

Betänk att det knappt fanns vitlök i min ungdom, paprika var ovanligt på 70-talet.
Chili visste jag inte va det var
Kebab fanns nog inte heller
O om nån idiot hade sagt falafel hade hela sverige skrattat ut den personen. Så pizza va ball.

Sen åkte vi hem. jag minns den dagen mkt väl. En fin dag

3 kommentarer:

Petter sa...

Jag minns den Alf Sjöberg-boken.

Konungen sa...

jag har faktiskt kvar den, tror tom den finns här i edsbyn

Anonym sa...

Pizzaminnen! Bollnäs första pizzeria hette Kermit och låg en trappa upp på Hörnet. Jobb sena kvällar på Gärdesbingon gav egna pengar i fickan. Var ca 14 så året var kanske 1976. Åt alltid Calzone och drack Pommac.