onsdag, september 07, 2011

Malmö förr i tiden ÅTTA

I maj år 2000 började jag arbeta som socialsekreterare övrigt bistånd i Fosie SDF i Malmö
Fosie är en stor stadsdel i stan
Börjar efter möllevången med dalaplan mobilia augustenborg, nydala, hermodsdal och Lindängen.
Då 36000 pers, säkert nu med
Augustenborg är den stadsdel där flest i landet dör av alkoholism.
Jag hade tidigare jobbat lite i Augustenborg och kvarteren runt där, som Sevedsplan och så med URBAN-pengar.
EU gav bort massa pengar till Europas fattigaste storstadsområden. Malmö var med.
Betänk, Sverige är rikt, ändå har vi områden som är bland europas fattigaste

Kontoret låg på Lindängen vid motetten.
Mkt övertid, lärde mig mycket men det är ju sekretess så det skall mer handla om Lindängen som så

Staden tar slut efter Lindängsplan.
Man kan knappt tro att Malmö kan ta slut. Men det gör det. Där.
Sen är det en åker.
Ödsligt.
Lindängen har Sveriges första gatukök med spriträttigheter, James Grill.
En pizzeria även den med rättigheter.
Lindängen har Advamce Patrol
Lindängen har sjukt höga höghus som faller samman medan vi tittar på
Folk grillade och spelade boll där.
Folk dog där, folk föddes där
En stad i staden så långt från själva Malmö.

Att cykla från min lägenhet på St Knuts Torg till Lindängen tog tid
Jag cyklade upp över Nobeltorget förbi Lantmannagatan och vidare mot Värmeverket där AYO spelade in videon till Betongjungelboken, sen ut till skumma kvarter innan det var dags att gå in på jobbet
Sen stal dom min cykel och jag började åka buss

Det var en underlig sommar då år 2000. Den var varm, jag trivdes där, i betongen

3 kommentarer:

hilaritas sa...

så vackert och sorgligt.

Tim H sa...

Fint. Vi bodde i Malmö samtidigt en period.

Anonym sa...

Men hur underligt kan det inte vara att bära den erfarenheten och bo i Edsbyn?