tisdag, februari 06, 2007

Född fri

Igår fick tuisen en kusin, ett flickebarn.
Leve Lina o emilio o litta leve Elsa å.

För övrigt har det snöat, man väntar in en eliotsk vår. Fast frågan är när den kommer. Melankoliska inslag styr dagarna. Skäller inte folk sitter man mest och bearbetar skället. en slags rundgång utan logik.
Har man himla tur får man redovisa reseräkningar med chefen oxå. Tisdagar är dessutom bonusdagen nummer ett. MÖTESDAG!!! Jo gott folk man har möten, man sitter tysta o besvärade i en ring. man säger dumheter, man säger självklarheter. Man kan, om man har tur, diskutera reseräkningar.

Att välja kommunen som arbetsgivare är ganska logiskt för oss som är ivriga läsare av patafysiska klassiker.

Idag skriker kroppen efter en rejäl chiligryta med apelsin och kyckling. Sen ska jag läsa Anders Olssons Skillnadens Konst, überpretto jag vet, men ska bli kul.

Ibland kan jag ångra det dära valet till Socialhögskolan. Jag hade vart en fattig überpretto skånesnobb på typ Bergens universitet, o det hade kanske vart ganska ljuvligt. Eller så kunde man gett sig in i skrotbranschen, den verkar lukrativ. istället sitter man i en skog vid en sten vid en sjö.

För att klargöra. reseräkning är den form av traktamente man får när man jobbar minst 6 timmar på annan ort. Då får man antingen 55 kr eller 160, om inte lunch har ingått då dras det av 55 kr. Detta är ett stort intresse hos vissa chefer, att tolka dessa tabeller och räkna minuter. Det är bra. Klienterns ak va i tredje hand. eller fjärde. Frågan är om klienter ens ska få finnas. Dom borde kanske skylla sig själva, istället kunde man ha FLER MÖTEN, LÄNGRE MÖTEN åka på konferenser där folk som borde va inlåsta talar eller helt enkelt bara stanna hemma. En gång fyllde jag i en dylik dubbelt, det tog en timme att reda ut. Tanken att jag knappast kan åka dubbelt utan att klona mig verkar inte ha slagit la boss. Man kunde ju liksom tagit bort den ena. eller är det bara jag som återigen dummar mig o tror att jag befinner mig i den riktiga världen. Den där världen där solen värmer och dofter doftar och saker är på riktigt. Där man har känslor och tankar som kretsar runt annat än dessa bibliska reseräkningar.

Jag vet att man inte alltid kan vara glad, det har min terrapuff sagt, men ibland kanske, bara lite. Inte så letargiskt ilsk. Så van vid ilskan att man knappt är arg. Hade jag haft en tjej hade jag frågat henne om jag gnisslar tänder på nätterna, eller sysslar med ritualmord i sömnen, något måste det ju vara annars hade jag inte kunnat vara så lugn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag undrar just vad Lars Adaktusson gör på nätterna...

Konungen sa...

Han e på Sture
Drickandes dyra drinkar på novisers vis
Samtidigt som han efter det beger sig regeringsgatan fram mot US-VIDEO o deras nattvisning