torsdag, december 22, 2011

Lucka tjugotvå

Linje 100 en förvirringens linje

Då man som jag och JP saknar körkort är man förpassad till X-trafiks bussresor.
Jag gillar att åka buss. Men i Hälsingland är det på sitt eget vis, så klart.

Linje 100 heter bussen som går till och från Edsbyn. Den utgår från Söderhamn och går en gång i timmen.
På helgerna går den inte lika ofta.

Det tar tid att åka bussen. Resan till Bollnäs som är den mest frekventa jag nyttjar går över Alfta och Runemo.
Inga konstigheter där.

Bussen ska ju gå där folk bor.

Men antalet hållplatser, det är sjukt
Finns det ett ödehus så finns det en hållplats.
Nästa ödehuset, nästa tallen bredvid ödehuset. osv osv
hela vägen till Söderhamna.
Det är typ 30 meter mellan hållplatserna, detta är inte bara fascinerande, det är tidsödande också.

Enbart i Edsbyn på en sträcka av typ tre km finns 10 hållplatser, Edsbyverken, Barnängen, Sommars, Norra Torget ett och två, Atlantic, Trekanten, Kommunhuset, Systemet, Hotellet och busstationen.

Sanslöst.

Dom flesta kör bil, oavsett körkortsinnehav. Jag förstår det.

Nämnas bör att mellan Kristianstad och Malmö är det FÄRRE hållplatser än i Edsbyn. Effektivisera tack!

Annars har vi glada jovialiska chaufförer och ett rasande vackert landskap att kolla in när man åker, så det gör inget egentligen

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja men är det inte dags att ta körkort då? Du kan väl övningsköra med frugan! :)
K

Konungen sa...

skulle hellre sitta mitt i en atombombsexplosion än o köra bil. o jag tror det är lika illa om jag kör bil som en atomboms

Ulla-Marie sa...

Jag vill inte att du kör bil så länge Obelix vandrar längs barnängens gator. Om tio år kanske?