tisdag, december 28, 2010

Chilisäsongen startar 15/1 ! ! !





Detta har jag o Hempa bestämt. Vi är tyffa och skiter i att det inte är ljust ute, lite rangligt kan det vara, sår man inte tidigt får man inte en frukt.


Jag flippade nyss ur i en gargatuansk köpfest och inhandlade följande:

Serrano Tampiqueno
Santa Fe Grande
Scotch Bonnet Red
Habanero Chocolate
Habanero Tobago Seasoning
Datil
Mulato Isleno

Datil verkar kul: så här låter det om den, En mytomspunnen sort från St Augustine, Florida, där den odlats i 300 år. Enligt lokalbefolkningen så ska den ha kommit dit med folk som invandrade dit från Minorca. Namnet betyder "ätbar dadel" på spanska. Frukterna mognar från grönt till gult. Den har en hetta och arom som Habanero men är fruktigare och mycket sötare.

Black Kongo är ett måste till marinader och fläsk, Scotch Bonnet till sån Jamaicamat och Serrano är ju mexicos peppar och salt.

Jag handlade på vänliga fina Urban Garden


O då jag gör så mkt reklam passar jag på o sno en bild på Scotch Bonneten


O Hempa, jag kan skicka lite frön om det finns nån sort du vill ha

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vet inte om jag här har skrivit om min libanesiske elev som sa att man när man går på toaletten på morgonen ska känna att man åt gott och hett kvällen innan. E