tisdag, augusti 25, 2009

Bokutmaning

Bondhustrun utmanar mig vilket är en ära.

”Fifteen books you've read that will always stick with you. First fifteen you can recall in no more than 15 minutes.”

En omöjlig lista, men jag kör på!

1 Cynthia Voigt / Den långa vägen hem. Läste den i sexan sjuan, en tjejbok egentligen. Men historien om barnen som lämnas av sin trashmorsa o sen reser till en släkting utan pengar, alltså släktingen har kanske pengar, men va fan
Så bra

2 Jan Fridegård / Jag Lars Hård. Vi tvingades läsa Trägudars land i sjuan, pisskass bok. Så det dröjde innan jag fick uppleva svensk statarballe på högsta nivå. en underbar bok av en underskattad författare

3 Tove Jansson / Muminpappans memoarer. Mumin är mitt liv.

4 Camus / Främlingen. Så tonår. Så The Cure. Märkligt bra bok.

5 Liza Tetzner / Barnen i 67:an. Fantastiska berättelser om ett hus i tyskland runt hitlers tid.

6 Llossa / Kriget vid världens ände. Typ världens tjockaste skröna, en historisk resa i ett sydamerika som jag inte visste hade funnits.

7 Johannes Sjögren / Backabo. en bagatell som kom ut samtidigt som Underdog av han Flygt. Den här är så mycket bättre

8 Delblanc / Åminne. Hedebysviten är grymt bra.

9 Moberg / Sänkt sedebetyg. Lite samma som Lars Hård. Man tvingades läsa Raskens o missade mästerverket

10 Kafka / Förvandlingen. Den är ju onekligen lite rolig.

11 Stephen King / Christine. Har alltid gillat den. en fin historia om att bli vuxen. o om människoätande elaka bilar

12 Kurt Held / Röda Zora. Lisa Tetzners man skriver om fattiga gatubarn i Jugoslavien, många tror att det var Tetzner som skrev denna oxå. Mkt barnböcker, men så är det ju. dom påverkar mest.

13 Peo Enkvist hur han nu stavar / Kapten Nemos Bibliotek. Mästerverk.

14 Straub o King / Talismanen, en fantasybok av två mästare. Fin barndomsskildring

15 Flaubert / Madam Bovary. Otippad kanske, men jag har alltid gillat den.

Så nu utmanar jag vidare
Vacuum, Butter o Madde tack!

5 kommentarer:

WoxnadalsNytt sa...

Vad ska man säga...?
Problemet är ju att jag aldrig läser några böcker.Vet inte varför det har blivit så men jag antar att jag har någon bokstavskombinerad störning som gör att jag tycker att en bok känns så jävla tjock och inte ens vill börja läsa därför att slutet inte ser ut att finnas inom räckhåll.Ligga å stirra i taket går bra men att börja läsa en bok...
Det är något jag ofta grubblat på, då min personlighet borde vara en som älskar litteratur.
Visst f**n har jag väl läst lite kriminalromaner typ av dom kända svenska författarna men över min döda kropp att jag tänker göra mig till åtlöje genom att skriva ner en lista då jag vet att det finns så mycket bra litteratur som jag borde men inte har läst.

Konungen sa...

Men man kan ju inte bli till åtlöje
Jag trodde du var en läsande man, o jag tror du är det fast i smyg, lite som Lotta på Bråkmakargatan

Jag som låtsas vara ganska djup läser mest deckare
O Stephen King är min hjälte

The Owls Are Not What They Seem sa...

Neeej, jag som ville bli utmanad. Tror jag.

elon sa...

Röda Zora. GRYM! Och de senare djupare delarna av Mumin-serien. GRYMMA! Synd, eller tur, att inte blogglöse Elon kan bli utmanad.

Petter Malmberg sa...

Bra böcker. Åtminstone de 14 jag läst. Jag svarade.