torsdag, februari 28, 2008

Veckans dikt

På mitt arbete har vi infört veckans dikt
Det är tredje veckan nu och glädjen sprider sig
Denna vecka bjöd UMOS på stor poesi
Detta blev ack så internt
Men jag vet att ni alla undrar vad era skattepangar går till
O det är detta så det är


Johannes med händerna baki rumpan
Gör sig ärenden in till lilla stumpan.


Lilla stumpan - en petit blondin
Så mycket mer än en soctant så fin


En smart brunett, det är allmänt känt
Som bandysupporter, totalt ambivalent!


Drottningen av glamour och champagnebuteljer
Åsa sätter sprätt på extra långa helger


Skulle knappast ta order av högsta Björnen
Ingen kan tämja allas vår Sören


Svarta Lotta är länge kvar i skum belysning
På frågan om chefsambitioner, brister hon ut i en fnysning


Maria rusar in i de flesta debatter
Vill upplåta bilar till hundar och katter

Fröken Lindberg lät moralen förfalla
Vad hon gjort innan äktenskapet, det vet vi alla.


När Seppo förförs av frun
Finns inga klackatofflor med fjun


Fru Jansson räds inga ligister
Tar sig an allehanda tvister


Hela min morron har gått åt till att rimma
Agera nu riktigt om jag av utmattning svimma

____________________________________________
Jag hittade i arkivet min, man kan kalla det startskottet

____________________________________________________
Lotta Eriksson en kvinna så vän
Shit shit alltid glad och frän


Maria Trixiesson från Umeås platå
På en visumansökan till skåne det skulle AVSLAG stå


Umos Umos Umos från Lövriset
I dramatiska sortier hon tar priset


Inger den stolta madame från Ljusnans rand
Fiskar harr och röding med van hand


Åsa Klahr hon vandrar glatt genom byn
Det är en i sanning fantastisk syn


Sören Andersson vår profet från ljusets dal
Med siffror ett geni och ack så medial


Linn Malmberg med vackert namn
Skriver sagor om raggare som går i land


Maria den nya från Rotebergs gröna strand
Hon kommer med glädjen i sin hand

______________________________________________
O så har vi frugans dikt å

_______________________________________________
Maria den nya som numer är två
BBiC-ansvarig; därmed lycklig som få


Johannes han jobbar och gör sin plikt
Trots att han har gått upp en del i vikt


Lotta som sina egna utredningar tar bort
Visar att hennes stubin inte är så kort


Maria den gamla med nån dam i sin lur
Klarar dessa samtal med riktig bravur


Ulla-Marie fick bilansvaret när vi andra smet
Med dramatisk entré får hon allas uppmärksamhet


Inger stoppar inga pengar i sin egen ficka
Istället gör hon jobbet till punkt och pricka


Åsa drömmer om det ljuva livet som pensionär
Men vi kommer ju alltid att sakna henne här


Sören hjälper folk med deras miljoner
Från hans rum hörs ofta riks-fm:s vackra toner


Jag själv åker ut när alla blir friska
Kanske kan jag få jobb här nere med att diska

_______________________________________________
Denna veckas dikt sätter poesin till en ny nivå
Jag har de facto ofta en irriterande ovana att klia mig på kallisongerna, något mina klienter inte har vett att uppskatta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Man kan INTE heta "Trixiesson".

Jo, i Neverland, möjligen.

/rf

Anonym sa...

Fyndiga rader och jo´livet är underbart-ibland!Det blir roligt när man utnyttjar människors egenskaper och egenheter, genom rim och förbannad dikt!Grattis!