tisdag, november 13, 2007

Fortsatt litania

o nu är det jul på gång. årets högtid. en tid för tvångsglädje.
dyrt är det.
kallt är det
meningslöst ärdet
maten smakar bajs
en resa till skåne kostar typ 4 papp
men det är ju kul o fira nyår så det är
faktiskt
den enda traditionen jag har
mor o far o dott
o numera linn hoppas jag
o julen ska jag fira med linn det blir bra
fast jag har ju inga pengar
för jag har så låg lön
sen förstår jag inte varför vi firar jesus o sånt
varför inte chanukka eller midvinterblotet
eller nåt annat ball
men nä då
jesus ska de va

o vad ger december annars, julbord på ålderdomshemmet i alfta
med min KOLLEGA linn
tyfft
kommunen är gränslöst snäll

gud är helt enkelt god mot provinsen

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag firar hednisk jul! Öl å armbrytning. Maten är min favoritmat så det är plus å man kan dricka sprit till maten utan att nån tycker man är wäck. Var på kurs med farbror pungk ikväll och han informerade att glöggpremiären är nära. Tack kristendomen för alla vackra sånger. Jag plockar in dem med. Gör din egen senap i år. Bjud Svärtanten på en burk. Lär dig jingle bells på liten barnxylofon. Känn stämningen runt 00.30 när själva julaftonen är över och man är lite go av allt småsupande under hela dagen. Stirra in i en gran. Jul är livet! Julen finns inom dig inte på TV3! Älska julen liksom julen älskar dig. Ta en promenad på julen. Ha kostym. Folk från södern kan komma upp. Här är snö. Här är varg. Vikingarna firade jul. Inte bandet, utan de gamla med coola hjälmar. Det fanns bögar redan då så världen var inte speciellt konstig vare sig då eller nu. Kottar hängde på granar och allt var som vanligt. JULEN ÄR DIN I ÅR! // Din vän JP

Anonym sa...

det bästa med julen är att man kan grogga på julmust! en underskattad dryck som kräver en man.

Anonym sa...

JP. Tack. Kanske kan vi åka skojter på julafton, eller ska du va hos konsum-sven??

Anonym sa...

Till det folk från södern som kommer upp under julen hör dock inte jag.

Anonym sa...

Jag åker inte sånt skit! Jag cyklar hela vintern det är fränare! Å i Edsbyn kommer jag vara om julaftonen. Du då?

Anonym sa...

Jag är i edsbyn på julafton jag å
en cig i kylan kansk`?

Anonym sa...

Det är väl fritt fram att fira chanukka eller vad man vill.

Julen känns meninglös för många och det är väl inte så konstigt för oss sekulariserade. Däremot är julgranen och krafset i den något annat. Granen var särskilt vintersolståndets träd, som pryddes och gavs offer och sedan brändes upp för att garantera en bra början på det nya solåret. Julgranen hade från början troligtvis till uppgift att hålla onda makter på avstånd. Har även hört att de röda kulorna symboliserar blod. Så det kan man ju fira om man vill! Att granen lugnade våra förfader i tron om att den skrämde bort onda väsen alltså.

Anonym sa...

Moget å va anonym!