måndag, november 26, 2007

Ett litet recept


Eftersom ICA i byn nu har den goda smaken att sälja ancho, de kallar den inte för det utan bara torkad chili, så vill jag dela med mig av Tuas såsrecept med ancho
Det är en torkad mild chokladchili som har en dragning åt svamp i smaken.
Kan mycket väl vara den godaste produkt ICA i Edsbyn nånsin sålt. Det o St Agurosten.


TUAS SÅS

Typ en halv ancho, lite mindre

En klyfta vitlök

En halv lök, lite mindre

Champagne

Rött vin

Tre dl grädde

Vanlig Chili

Koka upp lök o chili o anchon i smör, inget ska få färg. Släng i champagnevinet o koka ännu mer, REDUCERA dåra, o sen på med litta rött o massa grädde. Färgen blir som den blir men skit i de. Salt o kanske peppar o lite timjan å.
Så jävla gott. Serveras med potatiskaka o kött, eller som pastasås med kyckling, eller som tillbehör till gott nybakat bröd.

2 kommentarer:

Jag sa...

Ja, den är god. Fast du glömde citron, har jag uppskrivet i min bok.

Anonym sa...

Ja shit citron skare va å
Tack