torsdag, maj 03, 2007

Inlägg till Ulla-Marie

I dagens Sverige lever en stor del av människorna i en form av Huxleyinspirerad Du Sköna Nya Värld-gemenskap.
Soman heter Xanor eller Efexor. Tillvaron bedriver vi med att utföra arbete utan logik och sedan fånstirra på teviprogram som saknar intelligens.

Ett faktum är att exempelvis Aftonbladet för bara tio år sen innehöll mer nyheter än bilder, mer nyheter än helsidor om kändisar som skapats av kapitalet. Att läsa en kvällstidning idag klarar en lobotomerad bäbis utan större problem.

Vi är så nedtryckta i kulturell misär att vi inte ens reagerar, vi dricker vår grogg, tar våra sömntabletter och längtar till måndagens diskussion om Peppe i Let´s Dance.
Vi lever inte, vi förvaras i somamörkret.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag undrar ändå om detta inte är ett uttryck för det olidliga med varat.
Huränn det är så måste man ha med sig själv å göra i alla stycken å då blir det ju en sanning att man har ju inte roligare än vad man gör sig.....

Anonym sa...

Den du mor

Anonym sa...

Gillade inte att Michel åkte ur Top model igår. Ville hon med löshår.

Anonym sa...

I övrigt gillar jag Expressens fredagsbilaga bättre än Aftonbladets. Tycker att Sofi Fahrman har för liten och snörpig mun.

Bemparn sa...

Då och då tycker jag att löpsedlarna ger ett spännande intryck och köper därför en kvällstidning. I måndags stod det om en biljakt där kronpronsessan flytt i panik från någonting. "Oj vad kan det vara" tänkte jag och köpte blaskan. Jojo. En paparazzifotograf hade hängt efter Vickans bil en stund på en motorväg FÖR FYRA ÅR SEN! Nu ansåg Expressen att det hade nyhetsvärde. Jag blir ledsen när jag köper skiten, men jag gör det i alla fall... ***GNID***

Petter Malmberg sa...

Fast på sin ålders höst skrev Huxley Island med ungefär samma värld och handling med soma och sånt fast nu i ett positivt ljus.
Man kan alltid bejaka.
(och verkar inte världen i Brave New World vara ovanligt trivsam för att vara en dystopi)

Anonym sa...

jag köper Aftonbladet endast för Stenmark!!

Anonym sa...

Soma, är inte det själ?

Hördu, inget av det där du skrev gäller inte mig. VÅGA VÄGRA TV.