söndag, maj 30, 2010

Första frukten. Black Hungarian!


Kunde inte låta bli att plocka denna. Den är nästan helsvart, ska helst ätas röd likt en jalapeno, men men

Har ju två träd av denna sorten, tänker inte skriva vem som ska få ett idag, det är en överaskning.

Annars har jag ca 50 plantor som skall skolas om till sista vilan. åtta aklejor som jag köpte på rara växter, olika sorter och jag glömde skriva på etiketterna, men jag hoppas på att par orange doftande.

Har tagetes också. Nån ny sort som heter Jolly Jester och samma enkla orange som jag fick frön av svärmor förra året
Doms kall rama in uteplatsen. Sjukt snygga.
O Tagetes luktar väldigt gott.

Skall även chansa på krysstagetes som jag fick frön av svärmor.
Skum mening den innan, den är ju fel, men känns rätt.

Fick årets petunia av Viveca i veckan, den sitter ute i finkrukan.
Det blir inga järnnätter i år.
Våren o vintern har vart så kall att gud nu ger oss sommar direkt

4 kommentarer:

eskil sa...

Tja, din kompis, vad han nu hette på g har glömt oss, det är skitkallt och jag har shuntat av och skulle se det som en farlig avbesvärjelse att dra upp den igen, dubbla täcken inatt. Underbar liten frukt, våra fuskisar tar sig bra

eskil sa...

Den är verkligen sällsamt vacker, frukten. Vi börjar få knoppar på våra fuskisar. Fröna är slöa, inte tilllräckligt med ljus och värme. Lena har två kompledigdagar, så det ska bli Nissesallad till lunch och så trädgård. Jag har påbörjat golvskurandet. Själva det är inte så kul, men att se resultatet är det.

eskil sa...

I går, Lenas kompledighet, åkte vi till Lund för att köpa några basilikor att ha innan våra förfrusna stackare tar sig, men Lilla Fiskaregatan hade inte en enda. Dock hade de häftiga Sweet Peas, en Mattucana, en Apple Blossom, för fem kronor st, frön, fyndfyndfynd. Å så gick vi på Botulf och åt paj. De har en som är från hemtrakterna, spenat och oliv, och så har där blivit så trevligt, man språkar mellan borden.

eskil sa...

I dag kommer sommaren också till Skåne, särskilt de innersta delarna, hoppas jag. Naturligtvis lyckades jag i kriget mot kirsen vrida fram en i och för sig ganska mild ischias (uschiasen kallar Mats det), så nu får jag sitta med korsord och hoppas att det går över så att jag kan återuppta kampen framåt dan.