torsdag, september 18, 2008

Saxofonen!

Jag låg med henne i tjeckoslovakien

Jag kan ibland fastna i dessa ord. Skagget, filosofen gestalten guden, kallade Doktor Kosmos "musik för upplevelsedefekta" och det har han relativt rätt i.

Men vissa textrader är helt geniala.

Igen:

En bok om planekonomi som ska göra arbetaren fri
Ett flygblad utddelat i lunchrummet på någon industri
Jag låg med henne i Sundsvall och Gävle
Jag låg med henne i Malmö och Umeå
Jag låg med henne i Tjeckoslovakien

Poesi i vardagen

Men det var inte det jag skulle skriva om denna kalla lunchtimme när jag lyssnar på kontroll i Stockholm, en utmärkt låt från Imperiets första skiva Rasera.
Per Hägglund spelade sax som fan
Han den tjocke svarte med Bossen å
EMn nu, varför är det inga saxofoner
Eller Bongotrummor

Jag kan sakna det
Kontroll i Stockholm har ju nästan ett saxsolo. Det är äkta

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vissa grejer Doktor Kosmos gjort är helt suveräna. Som "Tala allvar". Men det är undantagen som bekräftar regeln.

Anonym sa...

Just Jag låg med henne i Tjeckoslovakien är en mäkta bra låt. Annars tycker jag numera som skagget och du.

Anonym sa...

Vi lyssande på den låten igår (i bilen)! Jon har köpt den skivan till mamma.