torsdag, september 25, 2008

Att växa upp på sjuttiotalet

Den äppelkäcke kryssaren från kåteby, Elon skrev att 70-talet var det bästa att växa upp i.
Ska försöka minnas.
Har fika nu (MARIA O ALLA TIDSSTUDIEMÄN!!)

Det var sol påfallande ofta. Fast på vintern var det snö
Jag metade ganska ofta
Bilarna brummade och var kalla. De var ofta bruna och gick i max 110 km/h
Pol Pot var snäll och Jimmy Carter en bandit.
Usa var ett rike som styrde världen och gynnade diktaturer
Arja Saijomaa var vänster
Sven-Bertil Taube var vänster

Tevin var två kanaler och programmen bra.
Expressen och Aftonbladet var Kvällstidningar och kom de facto på eftermiddagen.
Text-tv fanns inte

Klimatet i samhället var varmare, eller så är det det man vill minnas.
Barnporr var lagligt
Containerfynd innehöll ofta just porr
Man spelade kula.
Det fanns inga datorer.

Ingemar Nordströms Saxparty och Mats Rådberg var poppis.
Min bild av barndomen är lite som Proust, jag minns dofter, främst från Farmor och Farfars hus.
Och läsken var full av Cancer

Det var ett ständigt kärnvapenkrigshot. Tevin visade filmer oma tt mans kulle bygga skydd av madrasser när The Bomb kom, som om det skulle hjälpa.
Det fanns spioner.

Diskussionen om videovåld pågick. Video vard et värsta som fanns tyckte alla.
KDS satt inte i riksdagen dom var marginaliserade tokfransar från Gränna hela bunten.

Det var ingen som var arbetslös, men det var mycket sttrejker
Det fanns ELAKA multinationella företag

Jag hade aldrig ätit Pizza eller hamburgare.
Min första pizza åt jag 1980 på påsklovet med fritids.
Min kamrat bobbans pappa jobbade på en pizzeria i Växjö

Fängelset låg inne i stan, detta var innans tudenterna tog över.

Min pappa jobbade på en fabrik, mamma jobbade i Alvesta med flyktingar.
revolutionen kom aldrig

Emmabodafestivalen var en proggfest.

Per Gessle slapp göra lumpen för han var så viktig för sverige rent artistiskt.

Hip Hopsmurfar fanns inte, det var vanliga smurfar. O Johan och Pellevin.


Jag minns det med glädje. Då var det kul när 91:an kom. Nu är det liksom overload av allt.
Tror helt enkelt det var bättre förr.

Säg hur har du det med kärleken idag?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag fick vara Agneta på lekis, men Björn hemma. ALdrig Frida.

Anonym sa...

Videovåldsdebatten började i Sverige den 2 december 1980, efter "Studio S". Och det där med rädslan för kärnvapenkrig passar inte riktigt in i 1970-talet, det hör mer hemma i 1950-talet och 1960-talet. 1970-talet var mycket avrustning, med internationella nedrustningsavtal som SALT I (1972) och SALT II (1979). Sedan kom 1980-talet, då Sovjetunionen bråkade i Afghanistan och plötsligt var kärnvapenhotet stort igen.

Arbetslösheten var ganska stor under 1970-talet, och ett debattämne i många länder för det var lågkonjunktur (1950-talet och 1960-talet hade ju varit fantastisk högkonjunktur).

Datorer fanns ju, men det var inget man hade hemma.

Vintrarna var väl ganska milda i södra Sverige (jämfört med 1950-talet och 1960-talet)?, fast under 1980-talet var de kallare igen.