torsdag, september 25, 2008

Bruno K Öijer

Jag är ganska nöjd med att ha slutat ta del av samhällets vidrigheter, dvs inte läsa skittidningarna
Men att jag missat att The Gud släppt en ny diktsamling gör ont
Att dessutom få reda på det när jag läser Flashbackskvallersidan gör mig ju så otroligt dum att jag inte borde få läsa boken

Men det ska jag

Han är gudalik, han är svenska språket
Varje dag när han vaknar står det en lastbil i hans säng

Svart som silver heter den o har funnits ute ett bra tag
Jag beställer den nu o jag längtar
Frågan är om Linn längtar för hans ord är som starkast när man läser högt

Fast inte på hans vis

Ett utdrag
GRYMT
_______________________________
en torr
livlös mark
och vad hade du väntat dej
här växer ingenting
bara tistlar sly och ogräs
om jag stannar till
och sätter mina tankar i jord
kommer någon att gå förbi nästa år
och se ut över ett fält
där blåklockor och prästkragar
sjunger för varandra
samma människa
kommer att sitta ute en natt
och rulla en cigarett under stjärnhimlen
lyfta sitt glas
mot den gnistrande minneslunden över alla
som levt på den här jorden
och för en kort stund
inte känna sig mindre ensam och övergiven
men mer betydelsefullt
mer värdefullt ensam och över­given
_____________________________________

Vill man läsa intressant om Bruno tycker jag att man ska läsa min mammas bok (REKLAM)
Från Orfeus Till Euridike av lena MAlmberg
Skitabra

2 kommentarer:

Petter Malmberg sa...

Med tanke på att boken fått extremt mycket uppmärksamhet i TV radio och tidningar och sånt så är det lite underligt du missat det.
Förra var väl inte så bra - men det utdraget är ju okej.
(Öijer yttrade sej om politik i TVintervju- hur en så korkad människa kan hitta en versfot är ett under.)

Anonym sa...

Vi har två ex av mammaboken här och dessutom har institutionens bibliotek ett ref-ex. Så det så.

Man kan ju faktiskt läsa kulturdelarna av dagsblaskorna, det tycker jag inte riktigt ingår i att ta del av samhällets vidrigheter.