måndag, mars 12, 2012

Jag minns mitt åttiotal

Shotgun Treatment med Cortex är en sån där låt som alltid funnits i mitt liv
Satt med pappa och kollade detta på tevin, femton bast och olycklig. Man var det 1986, det var inne.


Jag brukade åka till farmor och farfar i Vissefjärda och tåget stannade i Karlskrona där man bytte och fick vänta nån timme. I Karlskrona fanns en skivaffär som var så mkt bättre än dom i Kristianstad så jag brukade stå där och dregla över singlarna med Cortex och Twice A Man. Affären hade det mesta en missförstådd indiekille med industri och svartrocksstil levde för.
Skivor var dyra då innna internet så jag brukade inte köpa så mycket.
Pengarna jag fick räckte mest till Gula Blend eller Vit prince.

Jag köpte dock en Cortexskiva där. Live att Uranium? Den kan ha hetat det.
Freddie Wadlings energi var enorm då 1986
1987 såg jag Blue For Two i Sölvesborg och det var magiskt
I en skola
Så kan det gå

Att vara 16 i Kristianstad var nog som att vara det på ungefär alla andra ställen.
Vi hade blandband och lyssnade på Clash och skulle aldrig bli som dom vuxna
Det sket sig ju rätt duktigt
Men när Wadling vrålar Shotgun Treatment, då är jag 15 igen.
Jag står utanför samhället med en cigg och tänker, skit på er etablissemanget

2 kommentarer:

bemmy sa...

skit med borgarna och hela jävelsamhället

Ulla-Marie sa...

Tänk om vi bybor hade vetat att det var inne ...