tisdag, oktober 13, 2009

Man är ju deep osså

Idag på radion lyssnade man på en intervju om teater där Johan Vulvasson berättade om pjäsen schackspelare.

Dessutom köpte jag en bok. Svenska Koncentrationsläger, den handlar om sverige och vår ärorika historia. Jag kände till Storsien och andra ställen där man satte kommunister. Men nu har jag även lärt mig att man satte flyktingar i regelrätta koncentrationsläger i Sverige under kriget. Läger drivna av socialstyrelsen. Mkt udda. O mkt bortglömt/bortrensat ur böckerna.

Jag visste tex inte att det värsta o hårdaste av sveriges koncentrationsläger låg i vackra Rengsjö utanför Bollnäs. Står inget om det i turistbroschyrerna. O lägret är fullständigt rivet.

Ska bli grymt kul o spännande o läsa. Lär väl bli arg som vanligt.
Klicka på länken för att köpa boken 45 spänn för skammens historia

Inga kommentarer: