tisdag, juli 21, 2009

Roadtrip till Leksand och Vansbro

Semester ger utrymme för vackra resor





En berättelse ur min levnad: Jag och min vän Bemmy tillbringade en bakisdag i hans stad Helsingborg. På Åhlens köpte vi boken Kanonväder av Karin Svensson. Den kosta en tia.

Jag har alltid trott ( i mitt pissekassa minne) att denna MYCKET bra bok inleds på Pizzeria Bosporen i Sundsvall.
Men så är inte fallet.

Leksand it is. En vacker by. God lunch mittemot bolaget. Toaletterna där skall EJ användas om ni fattar va jag menar. Rälit

Väl i Leksand hittade jag Bosporen, ett sanslöst deppigt ställe, och mindes att det var just här en av mina fevveböcker startade.
Livet är skumt. O stort

Leksand var helt ok, mkt turister.






Jag tog det obligatoriska dalahästfotot.














Genom Gagnef och Floda mot VANSBRO








Vansbro fick Edsbyn att verka paradisiskt. Vi skulle fika. Hitta bara ett systembolag. Väl frekventerat. På bibblan hittade jag boken Hundtomten av Gunnar Lundkvist ( ja han med Olle Ångest ) o Per Eric Söder. 10 spänn kostade den och fyndigt nog löd baksidestexten som följer: Jag har aldrig varit lycklig och finner ingen anledning att tro att jag nånsin kommer att bli det"
Lite som för alla som växt upp i Vansbro kan jag tro. Fast Söder är väl från Uppsala tror jag.
Skit samma.
Vansbro sög duktigt.


Men dom har ju fött upp legenden Björn skifs. Vilket inte fick passera obemärkt





2 kommentarer:

K sa...

Du skulle ha upplevt Bosporen då Himmet ägde det. Full rulle, glada gäster!
Nu är det en ny ägare, som inte har en aning om vad han pysslar med, och enbart lever på att han vunnit EM i pizzabakning...
Trist men sant, ett landmärke i Leksand börjar gå i sin grav pga honom!

Sara sa...

Hitta du inte fiket gjorde du det bra! *hahaha* På bilden har du ju fiket i bakgrunden! en utav de bra grejerna i Vansbro