tisdag, oktober 12, 2010

En sån där dag

Anders Borg har presenterat ännu en budget som är en omvänd Robin Hoodvariant
Årets dravel har jag inte orkat ta in helt och fullt än

Jag kan sitta här och blogga om mitt allianshat till helvetet dansar och ler, det lär inte förändra nåt
Men va trött jag är på att leva i alliansens Sverige
Jag är en av dom som möter alliansens offer

Jag är en av dom som vinner på alliansens politik.
Jag vet inte.

Sverige har blivit kallt
Fördummat
egocentrerat

Gunnar Ekelöf
Världens bästa poet skrev i samlingen Non Serviam följande dikt med samma titel

Jag är en främling i detta land
men detta land är ingen främling i mig
jag är inte hemma i detta land
men detta land beter sig som hemma i mig

jag har av ett blod som aldrig kan spädas
i mina ådror ett dricksglas fullt
o alltid skall lappen, juden konstnären i mig
söka sin blodfrändskap: forska i skriften
göra en omväg kring seiten i ödemarken
i ordlös vördnad för någonting bortglömt
jojka mot vinden : Vilde! Neger!
stångas mot stenen: Jude! Neger!
utanför lagen och under lagen
fången i deras, de vitas, och ändå
- lovad vare min lag- i min

Så har jag blivit en främling i detta landet
men detta landet har gjort sig bekvämt i mig
jag kan inte leva i detta landet
men detta landet lever som gift i mig

en gång, i de korta, milda
de fattiga stundernas vilda sverige
där var mitt land! det var överallt
här, i de långa, välfödda stundernas
trånga ombonade sverige
där allting är stängt för drag
...
är det mig kallt

Typ 1950 skrev han detta.

För mig är dikten allmän sanning
Jag hatar det sverige vi har
Ekelöf klagade nog mest på folkhemmet och den statliga styrningen
Men jag lever idag och jag känner samma för alliansen
Denna alians som gör det för mig så kallt

Över och ut
Snart är de chilenska gruvarbetarnas semester slut

Inga kommentarer: