söndag, februari 14, 2010

På Arendorffs tid


Vi gick en rejäl promenad idag. Förbi reningsverket som doftade apa. det fick mig att minnas min högstadietid på Nosabyskolan i Kristianstad. Skolan låg granne med en svinafarm, o det stank grispiss hela höstarna.
Om du aldrig känt hur en svinfarm doftar, var tacksam. Det är som ett tak av piss som nån trycker i nacke på en.


Denna doft fick mig att minnas Nils Ferlins gamla klassiker och jag hittade den med Sven Bertil Taube på Jotuben. en underbar dikt. Ferlin är nog lite underskattad för han är så älskad. Alla älskar det, ingen läser det.

Jag har förövrigt varit vid statyn i Filipstad där Ferlin liksom sitter på en parkbänk vid ån. Filipstads alla pundare satt där dom å. Lite charmigt.

Filipstad är en udda stad, eller by, det är en gata, ett konsumhus och en bokhandel.
Mat verkar inte finnas.

Det var kallt idag, men det är så sjukt vackert här i Hälsingland. Vilken ynnest att kunna gå typ 500 meter o sen vara i världens vackraste landskap.

Hörde en mindre hackspett skrika, parningsskrik kanske. Så det kommer en vår.
Tror jag

1 kommentar:

eskil sa...

en grisfarm är the Spirit of Food