måndag, januari 11, 2016

Bowie och jag

Vissa artister präglar ens liv. För mig är det främst Nick Cave, Dylan och Marc Almond.
Men även Bowie. Gick i femte eller sjätte klass när Lets Dance kom och Bowie va så jävla snygg. Han var coolast av allt och alla just där och då.

Men för mig är det 70-talsbowie som präglat mig, långt senare än sjätte klass började jag tack vare en flickvän lyssna på Hunky Dory osv osv. Cicci gillade nämligen Bauhaus och på den vägen är det.
Videon till Ziggy Stardast med Bauhaus va det tyffaste jag sett.





Bowies transexuella uppenbarelse var så viktig. Alltid längtat till den världen där man får vara en hen fast ordet inte fanns då. Bowie utmanade allt och utan Bowie så hade musikvärlden vart mindre.
I princip alla depprocksband med självaktning körde covers på Bowie.

Bowie är pappa till allt som är bra

Inga kommentarer: